pondelok, 24. septembra 2012

"HORMONÁLNE" PROBLÉMY


Odoslaťod mimulik » So 22.Sep. 2012 9:04
Ahoj :D

Idem si po radu :D
Mám skoro 8 mesiacov po druhom pôrode. Presne po pol roku od pôrodu sa mi vrátila menštruácia :evil: ale už ju mám tretí krát, cykly 20 dňové, čo mi ide riadne na nervy. Inak mi trvá cca.5 dní, intenzita OK, žiadne bolesti, sem-tam slabý kŕč. Vždy som mala cyklus kratší 22-24 dní, ak mi vyšiel na 26 dní, tak som oslavovala :mrgreen: Pred druhým tehotenstvom som tiež mala 19-20 dňové cykly, chcela som otehotnieť, tak som bola na prehliadke a lekár hovoril, že sa neuvoľňuje vajíčko, či čo, dostala som niečo jednorazovo a vraj urobí hormonálny profil, lebo že takto neotehotniem. Lenže potom som riešila iné veci a skúsila som užívať materskú kašičku a po druhom cykle som ostala tehotná, takže som krátky cyklus už nepotrebovala riešiť.

Tehotná už byť ale nechcem, aspoň zatiaľ rozhodne nie, hormónami to riešiť nechcem, aj čo som prešla diskusie a rady gynekológov, tak väčšinou sa to rieši hormónmi, kdesi som ešte čítala, že treba ísť na čistenie :scared:

Máte nejaké rady, ako by sa to dalo riešiť? Nejaké vitamíny či skúsiť piť alchemilku alebo inú bylinu alebo je ešte niečo? Chcem skúsiť niečo prírodné, bez hormónov, lebo inak sa cítim v pohode, nestrácam veľa krvi, netrpím a je mi jasné, že lekár mi bude pchať tabletky. Už po kontrole v šestonedelí mi ich podsúval. Ak sa to neupraví, asi nabehnem lekárovi.

Ďakujem


NUTRIWELLNESS odpoveď

Je pravda, že tento problém súvisí s hormónmi, ale nie vždy ide len o pohlavné hormóny. Množstvo estrogénu a progesterónu je síce dôležité (a teda aj uvoľnovanie vajíčkom), ale harmónia je často narušená v rámci celkového stavu endokrinného systému, najmä ak tehotenstvo a prvé týždne s dieťatkom boli vyčerpávajúce. Keďže problém existoval už predtým, šanca na väčšiu disharmóniu ešte viac narástla. 

Naturopatický lekári a terapeuti zaznamenávajú v posledných desaťročiach situáciu nazývanú „kradnutie progesterónu“, kde ide o jav, pri ktorom sa tento hormón využíva na stresové situácie, napr. v podobe zvýšenej produkcie kortizolu. Toto sa deje v nadobličkách, a tie má podľa testov na alternatívnych klinikách, vyčerpané takmer každá druhá žena. Nadobličky, vaječníky a štítna žľaza sú tesne prepojené a aj tie najmenšie zmeny vo výrobe hormónov jednej časti vedia narobiť zmätky v celom tele. Preto často pomáha spomínaná materská kašička (v terapeutických dávkach), ktorá vyrovnáva hormóny celkovo, nielen jeden z nich, ako to býva u liekov. V našom prípade ide pravdepodobne o príliš nízku hladinu progesterónu (alebo jeho nepomer k zvýšenému estrogénu), ktorý spôsobí skorý pokles progesterónu v mesačnom cykle, čo spustí predčasnú menštruáciu. Pacienti s nízkym progesterónom mávajú často aj problém s únavou a poklesom nálady.

Hormonálna nerovnováha a jej rôzne symptómy, počnúc stresom a končiac infertilitou, sú štatisticky významným javom len pár posledných desaťročí, a preto sa riešenie subklinickej nedostatočnosti nadobličiek alebo štítnej žľazy ešte nedostalo do bežnej pozornosti všeobecnej lekárskej starostlivosti. O vzdelávanie a dotácie lekárov sa starajú najmä farmaceutické firmy a asi preto veľmi nemajú záujem o  riešenie tých stavov, kde sú bežné syntetické lieky ešte prisilné. Napríklad problém v štítnej žľaze býva veľmi často subklinický (neidentifikovateľný bežnými testami, zvyčajne sa robí len T4 a TSH, niekedy T3). Z tohto dôvodu doktori často problém neriešia, lebo podľa ich testov ste vlastne úplne fit. Dobré súkromné kliniky v zahraničí zvyknú robiť testy hormónov ako estrogén, progesterón, DHEA, kortizol, testosterón, LH, FSH, fT3, fT4, rT3 atď.., nielen z krvi ale aj zo slín a z moču. Vzorky sa berú v rôznych obdobiach dňa, a aj počas rôznych dní mesačného cyklu. Toto dá oveľa lepší obraz stavu, ako jednorázový krvný test. 

Ako teda pomôcť? Ja osobne mám dobrú skúsenosť s určovaním stavu nadobličiek, štítnej žľazy, celkového metabolizmu, úrovne vitality a hormónov určujúcich reguláciu cukru v krvi – cez testovanie minerálov vlasovou biopsiou (ARL lab v USA - viac na stránke "Testy"). Veľa dnešných mladých ľudí má veľmi slabé zásoby stresových hormónov (alebo sú ešte v prvej fáze stresu, kde ide skôr o dočasnú nadmieru hormónov) a toto sa ukáže výchylkami v obsahu a vzájomnom pomere minerálov, niekdedy mesiace aj roky pred tým, ako nastane problém. Čiže často ide o prevenciu.  Na základe tohto testu, odporúčaní labáku, podrobnej anamnézy, jedálničkov a iných diagnostických prvkov naturopatickej školy, vypracujem odporúčania šité na mieru. Poradiť sa dá aj bez testu, ale vtedy treba rátať čiastočne s "hádaním" a skúšaním". Aj základy zdravej životosprávy bývajú prekvapivé a sú prípady, kde aj malé dlhodobé zmeny vedia vyvolať veľký efekt.

Preto je mi ťažko radiť všeobecne do fóra. Symptómy môžu byť podobné, ako napr. krátka doba medzi menzesom, ale príčiny, ktoré k nim viedli sú zvyčajne dosť rozdielne. Alebo sa stáva, že veľa ludí nevníma svoju situáciu ako stresovú, a pritom sa ukáže, že ich hormóny sú tak nízko, že stačí jedna udalosť (napr. pôrod, nový člen rodiny, strata práce...) a toto dokáže nalomiť celkovú endokrinnú rovnováhu doslova zo dňa na deň.

Určite vás zaujímajú aj výsledky dosiahnuté naturopatickou výživovou terapiou. Nie je to bohužiaľ jednoduchý problém, ktorý sa bez silných syntetických liekov zmení z mesiaca na mesiac, ale ak máte trpezlivosť, za rok sa napr. taký 21-dňový cyklus dokáže zmeniť na 26-dňový. To sú reálne výsledky, ktoré sa dajú dosiahnuť špecifickými potravinami, vynechaním niektorých jedál, kozmetiky, plastov a pod., ktoré sú podozrivé na poškodenie hormonálnej rovnováhy. V mnohých prípadoch vedia pokrok urýchliť aj doplnky stravy, najmä u tých pacientov, ktorí trpia aj zvýšenou únavou, alebo stresom. Sú aj typy ľudí, ktorým vlasové testy naznačia, že bez riadneho oddychu a zníženia stresového zaťaženia to proste nepôjde.. ak si teda nezvolíte riešenie liekmi na predpis, no to už nie je moja parketa. 

Výhody cesty bez liekov asi viete, keďže čítate tento blog, namiesto vedľajších účinkov zlepšenie nielen vášho symptómu, ale aj celkového zdravia a odolnosti voči problému do ďalekej budúcnosti, nielen na pár mesiacov.

Bez osobnej konzultácie viem poradiť skúsiť len toto:

- dobrý zdroj selénu (na štítnu žľazu), a to je 3-5 PARA orechov denne, prípadne kvalitný multivitamín so selénom napr. http://www.viridian-nutrition.com/shop/Pregnancy-Complex-P561.aspx
prípravok bez zbytočných chemikálií (nemusí byť len pre tehotné!)

- skontrolovať si železo (pýtajte si aj test na feritín, nielen hemoglobín) ak je nízke, brať doplnky, alebo veľmi cielene si sledovať obsah železa v strave (opať, sú tu okrem mäsa aj prekvapivé rastlinné zdoje, len sa musia dobre vstrebať a tomuto sa napríklad venujem pri konzultácii)

- NEvyhýbať sa v žiadnom prípade cholesterolu (LEBO SA Z NEHO V TELE VYRÁBAJÚ VŠETKY NADOBLIČKOVÉ A POHLAVNÉ HORMÓNY), teda doprajte si aj 5 BIO vajíčok denne, BIO pravé maslo, prípadne výrobky z domáceho chovu:) Naopak, VYhýbať sa rastlinným olejom (okrem olivového) a nátierkovým maslám, viď aj blogy pod "Toxická generácia"

- vyhýbať sa silnej káve (okrem iného ničí minerály a ich vstrebávanie)
vyhýbať sa nefermentovanej sóji a modifikovaných škrobov (a iných GMO potravinám)

- vyhýbať sa vode v plastových fľašiach a všetkej bežnej kozmetike (najmä kde sú parabény, čiže väčšia polovica všetkých výrobkov)

- denne aspoň porciu zelenej listovej zeleniny, najmä kapustovité (ružičkový kel, potom kapusta, brokolica, kučeravý kel a iné odrody..) - tieto sú bohaté na horčík a fytochemikálie potrebné na odburávanie nadbytočného estrogénu pečeňou

- podpora pečeňového a celkového detoxu (viď blogy "Toxická generácia" )







Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára